National parken part 1 - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Roelvanhoff - WaarBenJij.nu National parken part 1 - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Roelvanhoff - WaarBenJij.nu

National parken part 1

Door: Roel van Hoff

18 April 2016 | Verenigde Staten, Grand Canyon

National parken

Van Phoenix naar de national parken

Door dat de national parken erg koud zijn willen wij hier niet al te lang blijven
We genieten enorm erg van de mooie natuur. Je ziet nu heel goed wat natuur kan doen en hoe klein de mensheid is. Om alles op een rijtje te zitten begin ik met de Grand canyon waar we als eerste heen zijn gegaan vanuit Phoenix.

Grand canyon is in een woord prachtig. Als je deze kilometers lange rivier ziet weet je pas wat echte natuur is. Een canyon van 1.4km diep. De Grand canyon is eigelijk de Colorado river. Bij deze rivier hadden ze een of meerdere vulkanen die uitgebarsten zijn door een aardbeving. Door de beving kreeg je een behoorlijke canyon. Maar de aardplaten zijn weer tegen elkaar aan gestoten waardoor de grand canyon omhoog is gekomen. Diep in de canyon zie je de rivier lopen. Ik hoop dat het geloofwaardig genoeg is. Dit is wat ik ongeveer heb kunnen lezen. Het is en blijft indrukwekkend en als het goed is groeit de canyon nog steeds.

Next stop...

Page
Deze plaats heeft veel te bieden kwa natuur.
Je hebt hier de Horseshoe bend. Erg bekend van foto's waar ook veel beroemdheden komen. De Horseshoe bend is ook een canyon wat zo'n twee uur rijden is van de Grand canyon. Deze canyon is 350m diep en heeft een vorm als een hoef ijzer van een paard. Vandaar de naam The Horseshoe bend. Hier heet het gebied Lake Paul omdat de rivier hier Lake Paul heet. Ook hebben we hier voor een hele dag een waterscooter gehuurd. We konden s'ochtends vroeg tot laat in de middag over de rivier scheuren en allemaal kloven in. Erg gaaf en leuk om te doen. Het meest bijzonder was de kloof Antylope canyon. Het water stopt op een bepaald punt van de kloof. Dus als je van de waterscooter af ging kon je op het droge lopen. Dit heb ik uiteraard even gedaan. Toen wist ik hoe eeuwige stilte hoorde toen ik daar stond. Naja stilte.. Hoe me piep in me oren klinkt zonder ruis. De volgende dag zijn we met een tour de Antylope canyon in geweest maar dan boven de grond. Doordat het droog staat is er geen water. Maar het is wel omringt met rotsen. Op een plek is er een kloof tussen twee rotsen. Deze plek noemen ze Antylope canyon. Zodra het hard gaat regenen of de rivier begint hard te stromen spuit het water de kloof in met veel zand. Maar de rotsen zijn niet heel sterk. Daardoor krijg je een heel mooi slijtpatroon in de kloof wat altijd zal blijven veranderen. Op foto's zie je ook erg goed ringen lopen wat door het water is ingesleten. Dit was prachtig om te zien en zeker de moeite waard.

De volgende bestemming...

Bryce canyon
Dit park is erg mooi maar als je de Grand canyon hebt gezien valt eigelijk alles in een niets. Daarom vond ik dit park leuk om gezien te hebben maar daar is ook alles mee gezegd. Het heeft paar leuke punten wat erg mooi is maar dit park heb je met aantal uurtjes gezien. Wel is het leuk dat ze hier de National bridge hebben. Een brug wat ontstaan is door de natuur zelf. Dit park ligt in Utah en alle kentekenplaten van deze staat hebben de afbeelding van deze natuurlijke brug.

We zijn snel doorgereden naar...

Monument valley
Het wilde westen!
Als je hier rijdt heb je het idee dat je elk moment een cowboy op een paard tegen komt. Niet alleen veel films en reclames worden hier opgenomen maar je ziet hier ook wilde paarden lopen. De plek is van de indianen die hier leven. Het is een mooi park alles is vlak en rood van kleur. Overal zie je bergjes die zijn eigen naam hebben. Monument valley kennen de meeste mensen van het bekende aanzicht die je ziet als je aan komt met de auto. Je ziet drie bergrotsen staan die steeds verder afbrokkelen. Er komt een tijd dat alles zal verdwijnen omdat alles steeds meer afbrokkelt. Maar daar gaan nog duizenden jaren overheen. Maar deze plek is al miljoenen jaren oud en had vroeger veel meer van zulke bergrotsen.

Toen kwamen we uit bij...

Canyon land
Dit was heel erg gaaf.
Het is alsof je in een kleine Grand canyon loopt. We gingen hier hiken tot de rivier. We stonden even letterlijk in de Colorado river want die loopt hier. Het is allemaal wat kleiner dan de Grand canyon maar het is wel door aardbevingen ontstaan.

Dezelfde dag zetten we de rit voort naar...

The Rocky mountens
Niet helemaal want ik zit nu in de MacDonalds een verslag te schrijven om 18:26u
Dus morgen rijden we naar het national park. Onderweg zijn we eerst door Denver gereden om dat even te bekijken want dit lag toch op de route. De route was erg leuk. We reden de uren lange snelweg nummer 70. We kwamen door een groot skieegebied waar ik mensen zag skiën en snowboarden terwijl ik op me slippers aan het auto rijden was. Beetje vreemd maarja... Only in the usa.. Zeggen we dan maar. Morgen gaat onze rit dus naar de Rocky mountens wat een half uur rijden is vanaf hier. Dan is onze volgende stop Cody wat ruim 7 uur rijden is. We gaan lekker die kant op touren en halen het vast en zeker niet maar dat maakt zeker niet aan. Nemen onze tijd en rust met auto rijden. Er zit geen haast achter en komen er echt wel. Dus vooral geen zorgen maken.... Na Cody gaan we naar Yellowstone waar ik al het een en ander over gelezen heb en enorm naar uit kijk! Verder gaat alles goed met ons en genieten we enorm. We zitten al over de helft dus voor je het weet ben ik weer thuis.

Tot het volgende verslag!

• 18 April 2016 - 07:05

Jan Antony:

Weer een erg leuk verslag roel. Gaaf wat jullie zoal zien en ondernemen. Antilope canyon echt prachtige foto's. Nog fijn vervolg van jullie rondreis.

• 18 April 2016 - 07:14

Mieke:

Prachtig verhaal weer Roel, na de foto's , dit te lezen , heb ik er een goed beeld bij. Schitterend lijkt me de canyons. Tot het volgende verslag , kijk er naar uit.

• 18 April 2016 - 18:38

Lyda:

Roel, echt weer een sfeervol verslag om te lezen!

• 18 April 2016 - 19:52

Your Big Sister: